onsdag, februari 23, 2005

Ulf Ekman attackerar mångkulturen

I Livets Ords informationstidning Missionsmagazinet som i andra avseenden är en förhållandevis intressant och bra tidning var det en sak jag fastnade på. Detta i en liten artikel där man sammanfattade den före detta pastorn Ulf Ekmans tal på nyårsaftonskvällen. Jag var själv inte där men jag antar att tidningens sammanfattning är gjord av Ulf Ekman själv.

Talet handlar om orden ”vaka!” och ”vakna!”. Det är ord Ulf Ekman känner att han har fått av Gud inför den sista tiden. Detta är ungefär vad artikeln handlar om i stort men den slutar med en uppmaning där bland annat det här står:

”Det sker en radikal avkristning i Europa, som bland annat märks i den nya EU-konstitutionen, islams ökande inflytande och ett mer sekulariserat och mångkulturellt samhälle som attackerar evangeliet

Ett mer sekulariserat och mångkulturellt samhälle? Det finns ett antal problem med denna formulering. För det första måste man då anta att det finns en homogen kultur i Europa. För det andra antar Ulf Ekman att ett mångkulturellt samhälle automatiskt är dåligt för oss kristna. Sist men inte minst antar han att det mångkulturella samhället attackerar kristendomen. Men det är ingenting nytt han framhåller här. Åsikter som dessa har funnits ända sen tidens begynnelse.

Det är rätt beklämmande att det är just Ulf Ekman som gör detta uttalande. Under många år har han tillsammans med sin församling Livets Ord haft ett antal mycket framgångsrika missionssatsningar så han om någon borde veta någonting om just den här frågan. Jag vet även att Livets Ord har en satsning bland just muslimer i Uppsala. Varför då göra ett sånt här uttalande? Citatet ovan skulle kunna hämtas ifrån vilken patriotisk hemsida som helst. Står det inte i bibeln.

Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.Matt 25:40

Gör som Jesus gjorde och välkomna främlingen.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home